Därför är vitaminer bra

Är du säker på att du får i dig alla vitaminer du behöver? Vitaminbrist kan ge fysiska besvär - här är vår lista över vad olika vitaminer är bra för.

Brist på vitaminer kan yttra sig på många olika sätt. För att hålla dig frisk är det viktigt att du får i dig alla vitaminer som din kropp behöver.

Vitamin A

Bidrar till att bibehålla normal syn, hud, slemhinnor och immunförsvar.

Vitamin A är viktigt för:

  • Ögonen
  • Kunna se bra i mörker
  • Stå emot infektioner

Vitamin B1 (tiamin)

Bidrar till att bibehålla normal funktion av hjärta, nervsystem, energiproduktion och mentala funktioner.

Vitamin B1 är exempelvis viktigt för:

  • Koncentration
  • Kognitiva funktioner

LÄS OCKSÅ: Omega-3 vid träning – recept

Vitamin B2 (riboflavin)

Bidrar till att bibehålla normal funktion av hud, syn, psykologisk funktion, nervsystem, slemhinnor och röda blodkroppar.

Vitamin B2 är exempelvis viktigt för:

  • Att undvika munsår och torr hud
  • Ögonen
  • Huden
  • Naglarna

Vitamin B3 (niacin)

Bidrar till att bibehålla normal funktion av hud, slemhinnor, ämnesomsättning, mentala funktioner och nervsystemet.

Vitamin B3 är exempelvis viktigt för:

  • Huden
  • Tarmflora
  • Nervsystemet

LÄS OCKSÅ: Bra hud inifrån och ut med vitaminer

Vitamin B6 (pyridoxin)

Bidrar till att bibehålla normal funktion av immunförsvaret, hormonbalansen, ämnesomsättningen, nervsystemet, fördelningen av protein i kroppen, mentala funktioner och produktionen av röda blodkroppar.

Vitamin B6 är exempelvis viktigt för:

  • Ämnesomsättningen
  • Hormonbalansen
  • Blodet

Vitamin B8 (biotin)

Bidrar till att bibehålla normal funktion av hud, hår, ämnesomsättning, slemhinnor, nervsystem och mentala funktioner.

Vitamin B8 är exempelvis viktigt för:

Mangelsymptomer:

  • Håret
  • Mentala funktioner
  • Huden

Vitamin B9 (folat/folsyra)

Bidrar till att bibehålla normal funktion av celldelning, produktion av blod, mentala funktioner och immunförsvaret, fostrets utveckling.

Vitamin B9 är exempelvis viktigt för:

  • Tarmfloran
  • Blodet
  • Immunförsvaret

LÄS OCKSÅ: Stress som styrka istället för sjukdom

Vitamin B12

Bidrar till att bibehålla normal funktion av nervsystemet, ämnesomsättningen, mentala funktioner, immunförsvaret, produktionen av röda blodkroppar och celldelning.

Vitamin B12 är exempelvis viktigt för:

  • Blodet
  • Tarmfloran
  • Minnet
  • Immunförsvaret

Vitamin C

Bidrar till att bibehålla normal funktion av produktionen av kollagen till hud, ben och brosk, immunförsvaret, mentala funktioner, järnupptag från maten. C-vitamin beskyddar även cellerna från fria radikaler.

Vitamin C är exempelvis viktigt för:

  • Tandkött
  • Ben och brosk
  • Huden

Vitamin D

Bidrar till att bibehålla normal funktion av skelett, muskler, tänder, immunförsvaret, celldelning, samt upptag och fördelning av kalcium och fosfor från maten.

Vitamin D är exempelvis viktigt för:

  • Immunförsvaret
  • Leder och skelett
  • Muskler
  • Tänder

LÄS OCKSÅ: Immunförsvaret och D-vitamin

Vitamin E

Bidrar till att bibehålla normal funktion av skyddet mot oxidativ stress i cellerna.

Vitamin E är exempelvis viktigt för:

  • Synen
  • Balans

Vitamin K

Bidrar till att bibehålla normal funktion av produktionen av ben och blodets förmåga att koagulera sig.

Vitamin K är exempelvis viktigt för:

  • Produktion av ben och skelett
  • Blodets förmåga att koagulera sig

Blodprov visar vitaminbrist

Om du misstänker att du har en bristsjukdom kan din läkare ta ett enkelt blodprov för att kontrollera vitaminmängden i blodet. Skulle det visa sig att det rör sig om vitaminbrist behandlas det med stora doser av det vitamin som behöver fyllas på tills kroppen nått upp till normala nivåer. Därefter fortsätter man att regelbundet fylla på med en mindre dos som ser till att du får tillräckligt med vitaminer fortsättningsvis. Din läkare kan även ge dig hjälp och råd kring hur din kost bör se ut för att tillgodose ditt vitaminbehov.