Omega-3 och barns utveckling

Att vara förälder till barn som går i skolan innebär mycket mer än att se till att läxorna blir gjorda i tid och att de får i sig tillräckligt med vitaminer. Här är våra bästa tips på hur du stöttar dina barns utveckling med bland annat omega-3, hälsosam kost och regelbundna sömnvanor.

Är du en av många andra stolta föräldrar vars barn har börjat gå i skolan? Övergången från förskola till skola är en av de största i ett barns liv och en milstolpe i deras utveckling. Så hur kan du som förälder då vara den bästa läraren på barnets spännande resa och ge en bra grund att stå på? Här är några tips på hur du kan vara med och stötta dina barns utveckling.

Barn behöver sömn för att utvecklas

Omega-3 är bra för barns utveckling men de behöver också mycket vila och sömn för att kunna koncentrera sig och ta till sig information. Det kan förstås skilja sig åt en del mellan olika barn, men omkring 10 – 11 timmar sömn brukar behövas för barn från tre år upp till puberteten. Visste du att barn dessutom sover 1 – 1,5 timmar längre om man har bra rutiner och regelbundna tider för sömnen? Bra nattningsrutiner hjälper barnet att bli lugnt. Det kan innebära att till exempel läsa en bok eller sjunga en vaggvisa. Enligt experter på området är det också viktigt att barn lär sig att somna utan sina föräldrar i rummet eftersom det leder till en längre och mer sammanhängande sömn. Det finns en gammal norsk regel som säger att barn som är åtta år ska gå och lägga sig klockan åtta, och barn som är äldre ska lägga sig femton minuter senare för varje år, fram till klockan halv tio då alla barn bör sova. Det är en regel som är relevant än idag.

Mat för inlärning

En varierad och näringsrik kost baserad på mycket fisk, grönsaker, fullkorn, och fettsnåla produkter är en bra bas för barnens utveckling som säkerställer att de får tillräckligt med energi genom hela skoldagen. Det gäller även matsäcken. Några skivor mörkt bröd med mycket fibrer håller barnen mätta länge. För lite matigare alternativ kan man även göra fullkornswraps eller pizzabitar. Tänk även på att gärna packa med färsk frukt och sockerfri yoghurt som nyttiga mellanmål och snacks.

Omega-3 för hjärnan

Livsmedelsverket rekommenderar tillskott av vitamin-D till barn. Fiskleverolja är ett bra val för extra D-vitamin för barn över tre år, eftersom det även innehåller de hälsosamma omega-3-fettsyrorna. Fettsyran DHA bidrar till utveckling av hjärnan och bör därför vara en naturlig del av en hälsosam kost under de viktiga skolåren.

Upptäck specialbehov tidigt

Särskilda behov som till exempel sen språkutveckling, bör upptäckas så tidigt som möjligt för att få bra hjälp. Ofta upptäcks dessa saker i sjukvården, men om du funderar kring huruvida ditt barn har särskilda behov, kontakta din vårdcentral för råd och hjälp. Var inte rädd för att rådfråga sjuksköterskan som finns på skolan om du har frågor kring syn, hörsel eller liknande saker som rör ditt barns utveckling.

Ge skolbarn en egen arbetsplats hemma

Barn som går i skolan och ska arbeta med sina läxor behöver en ordentlig plats att sitta på som är avsedd för just läxläsning. Låt gärna junior själv bestämma var detta ska vara och hur det ska se ut, för allra bäst motivation.