Omega-3 under graviditeten? - Fakta & myter

Ska man äta omega-3 under graviditeten eller inte? Det är lätt att känna sig förvirrad av alla råd och varningar kring vad man kan och inte kan äta när man är gravid. Här tar vi upp några vanliga myter och reder ut vad som egentligen stämmer.

Listan över potentiella faror kring vad man bör akta sig för när man är gravid kan tyckas oändlig. Vilken fisk får man äta när man är gravid och hur mycket? Vi samlat några påståenden kring kosten under graviditet för att reda ut vad som är fakta och vad som är myter.

Omega-3 kan göra att du blöder mer under förlossningen – FALSKT

De essentiella omega-3-fettsyrorna i fiskleverolja bidrar till normal utveckling av hjärnan och synen hos fostret.* Fiskleverolja är också en bra källa till D-vitamin som behövs för normal tillväxt och utveckling av skelettet.

Du bör börja med tillskott av folsyra redan när du planerar att bli gravid – SANT

Livsmedelsverket rekommenderar kvinnor att börja ta tillskott av 400 mikrogram folsyra redan när man planerar att bli gravid. Genom folsyra kan man minska antalet barn som föds med ryggmärgsbråck.

Ett halvt glas rödvin är ok även om du är gravid – NJA

Ett halvt glas vin har möjligtvis ingen direkt negativ effekt på ditt barn, men varför ta risken? Kom ihåg att allt du äter och dricker också delas till det lilla barnet i din mage. Det finns ingen säker nedre gräns för hur mycket alkohol man kan dricka under graviditeten, därför är det en bra idé att alltid undvika alkohol helt när du är gravid, och gärna så snart du planerar att bli gravid.

Du behöver vara noggrannare med hygienen under din graviditet – SANT

För att vara säker på att maten du lagar inte kan smitta med till exempel toxoplasma eller listeria är det bra att vara lite extra noggrann med hygienen i köket. Skölj alltid frukt, grönsaker och bär, diska knivar och skärbrädor ofta och håll köksbänken ren. Skölj och häng upp kökstrasan efter användning och byt till rena trasor ofta. Varm mat ska vara rykande varm eftersom bakterier växer i ljummen mat. Om det är lång tid tills maten ska serveras är det bäst att kyla ner den snabbt och sedan värma upp den igen innan den ska ätas. Vid temperaturer över 70°C dör de flesta bakterierna. Tänk även på att hålla isär rå och tillagad mat. Byt eller diska dina köksredskap ordentligt mellan olika livsmedel, särskilt om du hanterar både råa och tillagade råvaror.

Det är farligt att äta fisk när du är gravid – FALSKT

Ibland kan det verka som att all fisk verkar farlig när man tittar på den långa listan av fisk man bör undvika som gravid. Men det finns många goda fisksorter kvar och det är viktigt att få i sig de nyttiga näringsämnena som kommer från just fisk även under graviditeten. Om du tycker att det känns svårt att få i dig tillräckligt med fisk med alla dessa varningar kan det vara ett bra alternativ att ta fiskleverolja som kosttillskott istället för att få i dig de sunda omega-3-fettsyrorna.

Gravida ska inte äta sushi – FALSKT

Gravida kan äta sushi som kommer från fin, färsk fisk så länge du undviker fisksorterna som Livsmedelsverket specifikt avråder från. Se bara till att sushin kommer från en restaurang som är ren och ordentlig och att fisken har varit fryst innan.

Du kan förebygga allergi hos barnet genom att undvika vissa livsmedel under graviditeten – FALSKT

Det finns inga vetenskapliga belägg för att gravida kan förebygga allergi genom sin kosthållning under graviditeten. Däremot verkar det som att en bra och varierad kost när man är gravid kan vara positivt för barnens hälsa senare i livet.

Gravida bör vara försiktiga med kosttillskott – SANT

Om du tar kosttillskott riskerar du att få i dig för mycket av vissa näringsämnen, särskilt om du tar flera olika. Utöver folsyra och eventuellt andra rekommendationer du fått från läkare, bör du hellre satsa på att få i dig alla näringsämnen från mat istället för kosttillskott. Vill du ändå ta kosttillskott så är det viktigt att följa doseringen som finns på förpackningen och inte kombinera flera olika sorter som innehåller samma vitaminer och mineraler.

Observera att detta inte är en fullständig lista över livsmedel som gravida bör undvika under graviditeten.

* Moderns intag av docoshexaensyra (DHA) bidrar till att ögonen och hjärnan utvecklas normalt hos foster och spädbarn som ammas. Den gynnsamma effekten uppnås vid ett dagligt intag på 200 mg DHA utöver det rekommenderade dagliga intaget av omega-3-fettsyror för vuxna, dvs. 250 mg DHA och eikosapentaensyra (EPA).