10 tips för dig som känner dig trött och sliten

Vissa perioder kan man känna sig väldigt trött och sliten. Kanske är man trötta småbarnsföräldrar eller så känns det värre under den mörkare tiden av året. Vi har tipsen som gör dig lite piggare.

Att känna sig extra trött periodvis är vanligt. Till exempel kan slarvig kosthållning och för lite sömn göra att du känner dig extra sliten. Här är tio enkla tips för mer energi i vardagen.

Trött? Prioritera träningen

Träning är ett bra sätt att få mer energi på, men det kan vara svårt att pressa in i vardagens hektiska tidsschema. En lösning kan vara att lägga in en löp- eller cykeltur på väg till jobbet eller förskolan. Du kan till exempel använda en löpvagn, cykelvagn osv.

Säkra vitaminintaget

Vitaminer är nödvändiga för kroppens ämnesomsättning. Exempelvis vitamin B12. Vitamin B12 bidrar till normal energiomsättning. Om du följer rådet att äta fem portioner med frukt och grönt varje dag, kan du vara säker på att du får i dig de flesta av de viktiga vitaminerna som kroppen behöver. D-vitamin kan man tillgodogöra sig från kosten, men tillskott av omega-3 i form av fiskleverolja är också en bra källa.

10-tips-for-deg-som-er-trott-slitenFrukost även för vuxna

Småbarnsföräldrar kan ofta känna sig trötta och slitna och glömma bort att det inte bara är barn som behöver frukost. Även vuxna behöver en näringsrik start på dagen. Studier visar till och med att människor som äterfrukost varje dag mår bättre både mentalt och fysiskt jämfört med de som hoppar över frukosten.

Varannan vatten

Byt ut en kaffekopp mot ett glas vatten. Även om koffein kan verka uppiggande för stunden, orsakar ett högt intag av kaffe att energinivån blir lägre över tid. Ofta kan ett glas kallt och friskt vatten ge en minst lika uppiggande effekt. Även en lätt uttorkning kan leda till tröghet i blodomloppet så kroppen behöver jobba hårdare för att få ut blodet till alla celler och organ, vilket leder till att du känner dig trött.

tips-for-deg-som-er-trott-slitenLyssna på musik

Få saker har så stark effekt på vårt humör som musik. Forskning visar att musik gör att du tränar bättre, bland annat för att du ”glömmer bort” att du är trött. Så gör en Spotify-lista med positiva och energiska låtar som du kan sätta på och lyssna på när du känner dig trött och sliten. Att dessutom dansa ökar effekten ännu mer.

Ät regelbundet

Sträva efter att hålla blodsockret och energinivån stabil under dagen genom att äta små måltider var tredje till fjärde timme. Försök att få i dig en blandning av kolhydrater, proteiner och sunda fetter.

Håll koll på järnet

Se till att du får i dig tillräckligt med järn. Särskilt om du är kvinna. Järn bidrar till att minska trötthet och utmattning. Om du misstänker att du har järnbrist bör du kontakta läkare för att ta ett blodprov och bli undersökt. Exempel på järnrika livsmedel är blodpudding, leverpastej, nötkött, fågel, musslor, spenat och grönkål.

Andas djupt

Stanna upp och ta några djupa andetag med magen. När vi är stressade andas vi ofta i korta andetag som ger lite syre och bara gör oss ännu mer stressade och slitna. Så tänk på att andas djupt några gånger per dag.

Sänk temperaturen

Sov bättre med lägre temperatur i sovrummet. Många av oss har det för varmt när vi sover. Den bästa temperaturen är mellan 12 – 14 grader, när det är varmare eller kallare än så kommer du inte att sova lika bra.

Mer fibrer för längre energi

Fibrer ger långvarig energi och arbetar sig in i blodomloppet i ett långsamt tempo. Det gör att energin från maten varar längre. Den rekommenderade dagsdosen är 25 – 30 gram, men de flesta får bara i sig kring 10-15 gram per dag.