Brist på vitamin D – kan det drabba dig?


Det är en myt att det bara är barn och äldre som behöver få i sig extra vitamin D. Här i norr lider stora delar av befolkningen av brist på vitamin D, och som regel känner vi inte igen symptomen. Symptomen är vanligtvis diffusa, som exempelvis trötthet, generell brist på aptit och värk i skelett och muskler. Detta är tillstånd som många känner igen under det mörka vinterhalvåret, men få är medvetna om att det kan förebyggas med ett dagligt tillskott av vitamin D.

Brist på vitamin D leder till benskörhet
Konsekvenserna av brist på vitamin D är allvarliga. Vitamin D hjälper nämligen till att justera förhållandena i tarmen så att kroppen kan ta upp kalcium från maten vi äter. Utan tillräckligt med vitamin D tar kroppen upp för lite kalcium, och tänder och skelett blir sköra. Det går inte att börja motverka benskörhet när ålderdomen kommer, utan kroppen behöver förberedas och byggas upp redan från barndomen.

Så märker du att du har brist på vitamin D
Symptomen på brist på vitamin D är som sagt diffusa. Det enda sättet att upptäcka bristen är med ett blodprov hos läkaren. Du kan passa på att fråga din läkare vid nästa läkarbesök om du misstänker att du har brist på Vitamin D. Det kan vara svårt att upptäcka att man har brist, men det är relativt enkelt att fylla på kroppens förråd av vitaminet. Först och främst är det viktigt att äta mat som är rik på Vitamin D. Den bästa källan är fet fisk som exempelvis sill, makrill, lax, öring och sardiner. De näst bästa är äggulor och rom. Det finns även vitamin D i margarin och mjölk som har berikats med vitaminet, men de berikade livsmedlen har marginell effekt jämfört med fet fisk och fiskolja.

Solen är naturens gåva
Förutom att äta mat som är rik på vitamin D kan man även fylla på förrådet med solens hjälp. Våra kroppar är utformade så att huden producerar vitamin D när solen skiner på den. Denna form av vitamin D arbetar inte i tarmen som den vi får i oss genom kosten, utan den aktiveras i njurar och lever. Du bör försöka få fem till tjugo minuter i solen varje dag för att minimera risken för brist på vitamin D. Tänk på att till exempel kavla upp ärmarna för att låta så mycket hud som möjligt exponeras för solens strålar. Men även om det är viktigt att fånga solens strålar kan det fortfarande vara hälsofarligt att vara i stark sol för mycket. Utsätt dig för solen med måtta och använd en hög solskyddsfaktor.

Brist på vitamin D är ett klimatproblem
Att få den dagliga dosen med sol på vintern kan vara en utmaning. Den främsta anledningen till att personer i norden har brist på vitamin D beror just på klimatet och den långa, mörka vintern. Under månaderna september till april är den svenska solen för svag för att få igång hudens produktion av vitamin D. Chansen att fånga solljuset kan också vara liten för dem som har lite tid utomhus under dagtid på grund av exempelvis arbete inomhus.

Så enkelt undviker du brist på vitamin D
Förutom att sola när det är möjligt rekommenderar Livsmedelsverket en dos av vitamin D på 10 mikrogram per dag. Om du är över 75 år är dosen i stället 20 mikrogram per dag.