5 tips på träning som är bra för hjärnan

Visste du att både fysisk och mental träning har effekt på minnet och andra viktiga hjärnfunktioner? Här är fem enkla tips på motion och träning som är bra för hjärnan.

1. Daglig hjärngympa

Läkaren och hjärnforskaren Andreas Engvig har forskat på minnesträning och funnit att daglig minnesträning faktiskt har en mätbar fysisk effekt på hjärnan. Han menar att hjärnan blir synligt större vid träning, precis som en vanlig muskel. Men i likhet med en muskel måste träningen också upprätthållas för att effekten ska bestå och vara såpass utmanande att det känns lite ansträngande. Ledorden för den mentala träningen är att bryta rutiner, variera sig och tänka på nya sätt. Att stimulera sinnena med nya smaker, dofter och ljud skapar nya associationer och är därför bra. Även aktiviteter som sudoku, korsord, läsning, stickning och olika typer av brädspel är bra för hjärnan. Men enligt Engvig är det viktigt att träningen upplevs som lustbetonad för att den ska få positiv effekt.

LÄS OCKSÅ: Öva din koncentration

2. Ät sunt

Att äta medelhavskost, det vill säga mycket frukt, grönsaker, nötter och olivolja, kan enligt en studie ge goda effekter på de mentala färdigheterna, oavsett ålder. Ett bra alternativ är en daglig sked med fiskleverolja som innehåller omega-3-fettsyror.

3. Lär dig ett nytt språk

Den kanadensiske forskaren Ellen Bialystok lade år 2007 fram resultat som tyder på att lära sig nya språk har en positiv effekt på hjärnans funktion. Att lära sig ett helt nytt språk är alltså som motion för hjärnan, så nu är det bara att sätta igång med den där spanskakursen du alltid har tänkt gå på.

4. Motion är bra för hjärnan

Vetenskapliga studier visar att träning och motion har positiva effekter på hjärnan genom att bland annat hjälpa till att skydda den och underlätta inlärning. Det är goda anledningar till att börja använda din kropp mer. Den allra bästa typen av träning är den som förbrukar syre, till exempel löpning, cykling och raska promenader. Det krävs inte särskilt hög intensitet, utan det viktigaste är att du motionerar regelbundet, minst en halvtimme om dagen.

LÄS OCKSÅ: Träning och D-vitamin

5 . Börja dansa

En rolig och givande aktivitet som dessutom ger bra träning av hjärnan är att dansa. Gärna nya typer av dansstilar tillsammans med dina vänner. Att lära sig stegen till en ny dans stimulerar nämligen stora delar av hjärnan samtidigt som det är en fysisk aktivitet. Dessutom är det socialt!