Bra vitaminer för äldre

Att bli äldre innebär för många fortfarande ett aktivt liv med jobb, sociala aktiviteter och kanske barnbarn att både umgås och ta hand om. Här är några tips på vilka vitaminer som är bra för äldre människor och hur man ger kroppen bra förutsättningar att orka med en aktiv vardag.

Ofta är det en positiv nyhet när en ny generation i familjen är på väg. Men det kan också vara svårt att se sig själv som den typiska mor- eller farföräldern som stickar, bakar och gungar gungstol. De goda nyheterna är att du inte heller behöver passa in i den bilden. Idag är nämligen de flesta äldre piggare och mer alerta än någonsin. Med hjälp av några enkla tips kan du dessutom matcha din mentala ålder inifrån och ut, till exempel finns det några vitaminer som är extra bra för den som är äldre.

Starkt immunsystem

De senaste åren har man blivit allt mer medveten om hur viktigt D-vitamin är. Vitamin-D bidrar till immunsystemets normala funktion. De största källorna till D-vitamin är fet fisk och solljus. Men eftersom många har svårt att få i sig tillräckligt mycket fisk och vi dessutom har få soltimmar i Sverige, är det en bra idé att ta tillskott av vitamin D, gärna i form av fiskleverolja.

LÄS OCKSÅ: Därför bör du äta D-vitamin på sommaren 

Sund hud med vitaminer för äldre

Ett av de viktigaste tipsen för att hålla huden sund är att använda solskyddsfaktor året runt. Under vinterhalvåret räcker det vanligtvis att använda en hudkräm med solskyddsfaktor i, men är du ute i stark sol behövs ordentligt solskydd i form av kläder eller solskyddsfaktor. Kom ihåg att en del av hudens åldrande orsakas av solens UV-strålar. Det är också viktigt med en god kosthållning. Du kan vårda huden inifrån genom att ge kroppen de näringsämnen som behövs för produktionen av nya hudceller. Ett av dessa är a-vitamin som du hittar i leverpastej, fet fisk, ägg, margarin, mejeriprodukter, frukt och grönsaker. Vitamin-A bidrar till att bibehålla normal hud.

LÄS OCKSÅ: Bra hud inifrån och ut med vitaminer

Behåll normal funktion av skelett och muskler

Knän och höfter utsätts för extra belastning när man springer efter sparkcyklar och hoppar studsmatta och det är ofta i kroppen som åldern märks av först. Man kanske känner sig stel och lättare får ont i ryggen, höften och knäna. Att stärka musklerna med regelbunden styrketräning kan göra mycket gott även på ålderns höst. För äldre personer är det också bra att se till att få i sig tillräckligt med D-vitamin som är bra för benen och musklerna i kroppen.

Rätt vitaminer för äldre – bra för synen

Visste du att det du äter också kan ha inverkan på din syn? Fettsyran DHA bidrar till att bibehålla normal synförmåga*. Vitamin-A bidrar nämligen till att bibehålla en normal syn.* Båda dessa näringsämnen får du i dig från fet fisk och fiskleverolja.

Klar i knoppen

Du kanske känner att du är på din intellektuella topp, full av livsvisdom och med tid att utforska nya saker. Det vill man förstås gärna bibehålla. Forskning visar att både fysisk och mental träning kan ha positiva effekter på hjärnan. Att lära sig nya saker är bra hjärngympa, till exempel ett nytt språk eller en ny dans. Dessutom kan din kost hjälpa till att ta hand om hjärnan. Fettsyran DHA som finns i fet fisk bidrar nämligen till att bibehålla hjärnans normala funktion.*

LÄS OCKSÅ: 5 tips på träning som är bra för hjärnan

Sunda ben

Du har säkert hört att det är viktigt att få i sig tillräckligt med kalcium då mineralämnet stödjer bibehållandet av en normal benstomme och muskelfunktion. Det är helt enkelt bra för vårt skelett. Men, visste du att vitamin D spelar en viktig roll i detta pussel? Vitamin D bidrar nämligen till ett normalt upptag av kalcium och fosfor men även till normala kalciumnivåer i blodet.

* Den gynnsamma effekten uppnås vid ett dagligt intag på 250 mg DHA.