D-vitamin för huden

Huden är ett viktigt organ eftersom ljus absorberas till D-vitamin i kroppen. Därför spelar vilken mat du äter stor roll eftersom det påverkar hur du mår, både fysiskt och mentalt. En enkel regel att komma ihåg är att allt som ger din kropp näring, också ger näring till din hud.

Huden är ett levande organ med celler som ständigt förnyar sig. Bra mat och dryck ger alltså positiva effekter för både hälsa och hud, och för den som lever ett aktivt liv är hälsosam mat tillsammans med mycket vätska extra viktigt.

LÄS OCKSÅ: Bra hud inifrån och ut med vitaminer

Vitaminer i din mat

Utöver D-vitamin finns många andra vitaminer och mineraler i vår mat som är bra för huden. Frukt och grönsaker innehåller till exempel många vitaminer som är bra för hela kroppen och extra bra för huden. Håll särskilt utkik efter frukt och grönsaker som är rika på vitamin A och C.

Även mineraler är viktiga för vår hud, till exempel zink och jod bidrar till att bibehålla normal hud. Bra källor till zink är lamm- och oxkött, men även i växtriket finns mycket zink, till exempel i linser, bönor, kärnor och frön. Jod hittar man i fisk och mjölkprodukter. Kom även ihåg att dricka tillräckligt med vatten för att undvika uttorkning och torr hud.

Mat som är fet eller innehåller mycket socker är inte hälsosam för kroppen och din hud. Sträva efter en balanserad kost som innehåller D-vitamin, tillsammans med alla andra viktiga vitaminer och mineraler som din kropp behöver. Det ger din hud de allra bästa förutsättningarna för att må bra.

D-vitamin från solen

När din hud möter solljus skapas D-vitamin i kroppen som bidrar till immunsystemets normala funktion.

LÄS OCKSÅ: Därför bör du äta D-vitamin på sommaren

Så mycket sol behöver du

Om du inte använder något solskydd behövs femton minuters solljus dagligen för att kroppen ska skapa D-vitaminet som ger de positiva hälsoeffekterna. Under vintermånaderna när vi har väldigt lite dagsljus i Sverige är det är det bra att kompensera bristen på solljus genom att äta fet fisk eller äta tillskott med omega-3 eller D-vitamin.

Vilken solskyddsfaktor behövs?

För de flesta i Sverige ger solskyddsfaktor 15 ett fullgott skydd mot solen medan barn behöver ett betydligt högre skydd, men det beror naturligtvis på vilken hudtyp man har. Väldigt ljus hud är känsligare än en mörkare hud. Reser du dessutom iväg till sydligare breddgrader är det en bra idé att använda en ännu högre solskyddsfaktor den första tiden. Har du kvar en flaska solkräm från tidigare år bör du alltid kontrollera att den inte passerat utgångsdatumet och blivit för gammal. Även en flaska som har använts delvis och sedan utsatts för mycket sol och värme kan vara bra att byta ut eftersom den kan ha tappat sitt fulla skydd.