Därför bör du äta D-vitamin på sommaren

Funderar du över när man ska äta D-vitamin? Många följer fortfarande den gamla regeln som säger att man bör ta tillskott av fiskleverolja alla månader som innehåller ett ”r”. Men trots det är sommar och varmt kan du ändå behöva ett tillskott av D-vitamin. Exempelvis eftersom D-vitamin bidrar till att bibehålla en normal benstomme.

Vi är många som har lärt oss att det är viktigt att få i oss tillräckligt med D-vitamin under vintermånaderna. Under sommaren sägs vi däremot klara oss utan extra tillskott tack vare att vi exponeras tillräckligt mycket av solljuset som hjälper kroppen att producera D-vitamin. Men den svenska sommaren kan som bekant vara lite oberäknelig. Vid en regnig, molnig och kall sommar spenderar vi mycket tid inomhus och när vi väl går ut är vi ordentligt påklädda. När solen tittar fram är vi sedan noggranna med att smörja in oss med solkräm som effektivt skyddar huden mot skadliga solstrålar, men samtidigt också hindrar huden från att tillverka det viktiga D-vitaminet. Av den anledningen är det en bra idé att ta tillskott av D-vitamin även på sommaren.

LÄS OCKSÅ: Bra hud inifrån och ut med vitaminer

Detta gör D-vitamin för dig

D-vitamin är bra för tänderna och hjälper oss att bibehålla ett normalt skelett. Det hjälper även immunförsvaret att fungera normalt vilket gör att du håller dig frisk och kry. I länder som ligger mer söderut är D-vitaminbrist inte lika utbrett som hos oss, troligtvis tack vare det extra solljuset. Människor som kommer från dessa länder med en mörkare hud kan därför behöva extra D-vitamin om de flyttar till, eller stannar en längre tid i nordliga länder där solen inte är lika stark, och soltimmarna betydligt färre. Även äldre människor behöver vara extra noga med att få i sig D-vitamin för att bibehålla hälsosamma ben och skelett.

Så får du i dig tillräckligt med D-vitamin

Det finns inte så många olika livsmedel som innehåller mycket D-vitamin, men fet fisk som till exempel lax, makrill, sill och öring är några bra källor. Även många mejeriprodukter har berikats med just D-vitamin. Om du äter 200 gram av fet fisk per dag får du i dig nästan hela det rekommenderade dagliga intaget, men de flesta har svårt att nå dit även om man äter hälsosamt och varierat. Därför är det en bra idé att ta tillskott av fiskleverolja varje dag. Även på sommaren.