Omega-3 kosttillskott för muskler och leder

Detta händer med lederna när man blir äldre

Det är ofta i lederna man märker av att man blivit äldre, men vad händer egentligen med kroppen och varför tenderar lederna att bli stela och smärtsamma?

Vad är egentligen en led och vad för slags funktion har den?

Leder ger rörlighet till de 206 ben som finns i en vuxen människokropp. De är strukturer av vävnad som binder samman två eller flera ben. Det finns olika typer av leder och de fungerar på olika sätt: gångjärnsled (finger- och tåled), två-axlade leder (exempelvis handled), vridled (led mellan armbågsben och strålben), planleder (ex. diskarna i ryggen) och kulled (skulder- och höftled).

Lederna sätts i rörelse när skelettmuskulaturen trycker på olika ben, och all rörelse och koordination styrs av vårt nervsystem.

Stela leder i övergångsåldern

Kvinnor i övergångsåldern kan uppleva att lederna blir stelare. Detta kan orsakas av flera olika faktorer.

Östrogen är hormonet som stimulerar bindväven runt lederna, samt ”smörjer” lederna så att de kan röra sig smidigt. När produktionen av östrogen minskar kan det betyda att lederna inte får någon smörjning – därför kan lederna kännas stela, och bindmaterialet torkar ut och blir mindre elastiskt.

Klimakteriet ger lägre östrogennivåer vilket ofta kan resultera i mer irritation i lederna. Detta eftersom att höga nivåer av östrogen skyddar mot inflammation.

Ledsmärtor kan uppstå i fingrarna, bäckenet och ryggen. För vissa kvinnor varar problemen under flera år. Hos de flesta försvinner det dock av sig själv utan behandling.

Kvinnor i övergångsåldern kan också uppleva ökad risk för benskörhet (osteoporos), hjärt- och kärlsjukdomar och urinvägsinfektioner. Man kan till en viss grad förebygga benskörhet med ett regelbundet intag av vitamin D och kalcium från torsk och mjölk, kombinerat med regelbunden motion.

Stela leder när kroppen blir äldre

Det är inte bara kvinnor i övergångsåldern som känner av stela leder med åldern. Både män och kvinnor kan uppleva stelhet och svagare muskler från 50-årsåldern, och hos vissa kan detta börja även innan de fyllt 50.

Det finns flera orsaker till att ledsmärtor och stela leder uppstår, och normalt åldrande är inte detsamma som smärttillstånd som kan komma från tidigare skador och sjukdom i nacke, rygg, muskler, leder, senor eller nerver. I många fall hittas ingen särskild orsak till ålderssmärtor.

Ryggkotorna är sammanbundna med facettleder och diskar. Dessa leder är i likhet med andra leder täckta av brosk. Brosket slits när man blir äldre och täcks med ojämna förkalkningar. Då kan artros uppstå (osteoartrit), som medför stelhet. Artros kan upplevas som smärtsamt vid belastning och rörelse. Åldersförändringar i ryggen kan resultera i att man fåren kortare kroppslängd, upplever stelhet och förändrad kroppshållning.

Osteoartrit drabbar ca 10-20 % av 60-åringar och hittas hos ca 50 % av alla 65-åringar. Artros och osteoporos ökar risken för benbrott, och höft- och knäleder är bland de vanligaste lederna som drabbas av detta. De mjuka rörelserna blir stela och man kan få svårigheter att gå. Många påverkas ofta också i de yttre fingerlederna, inre tumlederna och stortåns största led.

Brist på vitamin D kan också vara en orsak till stela leder. Därför är det viktigt att få i sig tillräckligt med vitamin D, då det bidrar till att upprätthålla normal benhälsa och normal funktion för immunsystemet.

Läs också:

Bra vitaminer för äldre. 

Omega-3, träning och leder.

Så kan du förebygga

Det allra bästa du kan göra är att förebygga stela leder så mycket som möjligt innan du märker av något. Om smärtan redan är där finns det lösningar som kan minska smärta och ge dig en högre livskvalitet.

En livsstilsförändring kan minska smärta som kommer av osteoartros och stela leder. Forskning visar nämligen att högintensiv träning, nyttig kost och mental balans kan bidra till att hålla slitage och stelhet i schack. Kom ihåg att påbörja aktiviteten och träningen utifrån din nivå. Ju äldre man blir, desto längre tid tar det att träna upp kroppen – så börja nu!

Här är en lista över förebyggande aktiviteter:

  • Promenader, simning och allmän motion och rörelse är viktigt för att behålla rörligheten – riktig träning är viktigt. Träning ökar näringstillförseln till brosken och kan motverka broskskador och artros. En stark muskulatur stabiliserar lederna och förbättrar hållningen, därför blir aktivitet och träning extra viktigt när man blir äldre!
  • Upprätthåll en god kroppshållning genom att träna upp styrkan i rygg, mage, axlar och ben
  • Regelbunden stretching kan motverka stelhet
  • Få i dig vitamin D dagligen för att kroppen ska kunna ta upp kalcium från maten. Det håller också ben och muskelfunktioner i kroppen i form
  • Undvik övervikt för att skydda lederna från extra belastning

Läs också:

Omega-3, träning och leder.

Tips om matvaror du kan äta som kan ha en positiv inverkan på ledsmärtor:

  • Olja till salladsdressing
    • Olivolja, linfröolja, valnötsolja
  • Olja till stekning
    • Olivolja och rapsolja, eller margarin
  • Chili
  • Honung
  • Fisk och omega-3
    • Fisk till middag minst två till tre gånger i veckan, speciellt fet fisk
    • Du kan även ha fisk som pålägg
  • Frukt och grönt: Minst 5 portioner om dagen
    • Avokado
    • Bönor och linser
    • Osaltade råa nötter och frön i mindre mängder
    • Variera mellan färska, kokta, torkade och frysta frukter och grönsaker
  • Grova sädesslag och grovt bröd
  • Osockrade sädesslagsblandningar
  • 3 portioner mejeriprodukter dagligen
  • Ingefära och gurkmeja kan minska inflammation i kroppen

Matvaror du bör undvika vid ledsmärtor:

  • Rött kött
  • Färdigmat
  • Sötsaker
  • Mättat fett
  • Raffinerat mjöl
  • Kolhydratrika matvaror och raffinerade kolhydrater
  • Solrosolja och palmolja

Pharbio Omega-3 Active för muskler och leder!

Även om du kan förebygga stela leder genom att få i dig alla näringsämnen kroppen behöver genom maten, kan det vara smart att ta kosttillskott som är anpassat till muskler och leder. Pharbio Omega-3 Active är ett kosttillskott som passar dig som lever ett aktivt liv. Den innehåller effektiva vitaminer och näringsämnen som är viktiga för muskler, hjärtat och hjärnan.

Pharbio Omega-3 Active innehåller bland annat omega-3, magnesium, D-vitamin och C-vitamin. Magnesium och D-vitamin bidrar till att upprätthålla en normal benstomme och muskelfunktion. C-vitamin bidrar till en normal kollagenbildning, något som är viktigt för broskets normala funktion.