• Vad är det för skillnad på tran (exempelvis Möller’s Tran) och omega-3 (exempelvis Pharbio Omega-3 Forte)?

    Tran kallas den olja som finns i torskens lever, förr kallades den ofta för fiskleverolja. Omega-3 kallas det fett som finns i fiskens muskler. Tran innehåller även andra fiskfetter än just omega-3 men den största andelen är omega-3.Omega-3 består endast av fiskfett och inte exempelvis några vitaminer som kan finnas kvar i tran. Omega-3 utvinner vi från fet fisk.

  • Var fångas den fisk ni använder i Pharbio Omega-3?

    Omega-3-fetter utvinns från en speciell typ av anjovis (90%) och sardin (10%). Fisken fångas med så kallad snörpvad som bedöms vara mycket miljövänligt. Detta redskap är ett stort nät som dras åt underifrån när en stor mängd fiskar befinner sig i nätet. Fiske med snörpvad innebär ett fiske där redskapet inte vidrör botten, man får liten grad av bifångster och ev bränsleförbrukning blir låg. Fångstplats är kusterna utanför Peru och Chile. Den kalla Humboldtströmmen utvecklar där höga nivåer av omega-3-fetter i fisken.

  • Finns det vitaminer i Pharbio Omega-3?

    Vitaminer och större delen av proteinerna försvinner i de lika reningssteg som produkten går igenom. Vill man ha vitaminer i sin omega-3 så finns det, men dessa vitaminer har man tillsatt i efterhand.

  • Kan man ta Pharbio Omega-3 tillsammans med läkemedel?

    Fiskolja är en typ av livsmedel och kan tas tillsammans med läkemedel förutom med ett undantag. Om behandling sker med det blodförtunnande läkemedlet warfarin (Waran®) så bör man undvika fiskolja om man inte informerat sin läkare.

  • Vad är det som är nyttigt i Pharbio Omega-3?

    Det är framförallt omega-3-fettsyrorna. Dessa fetter måste man ta via födan, många andra näringsämnen tillverkar kroppen själv av den mat man äter men inte omega-3. Dessa näringsämnen är helt nödvändiga för kroppen och används bland  annat som byggstenar i våra celler.

  • Vad har omega-3-fettsyrorna mer för uppgifter i kroppen?

    Omega-3 är även nödvändigt för vårt immunsystem, för blodets levringsförmåga. Det används också inne i våra celler som energi och för att tillverka så kallade enzymer. Omega-3-fetterna förmedlar dessutom information mellan kroppens olika organsystem.

  • Är omega-3-fettsyror nödvändiga även för små barn och barn som ammas?

    Omega-3 är ett så kallat essentiellt näringsämne, det innebär att det är livsavgörande att människa får i sig dessa fettsyror. Det gäller i högsta grad även foster. Hjärnan och andra delar i vårt centrala nervsystem är uppbyggt till större delen av omega-3-fettsyran DHA. När barnet är fött och ammas så får barnet denna fettsyra från mamman. Gravida som aldrig äter fisk bör därför rådgöra med sin barnmorska om hur de ska få tillräckligt med omega-3. Eftersom barnet oftast får i sig tillräcklig mängd fetter från mamman kan det vara mamman som kan behöva ett tillskott av omega-3 under amningsperioden.

    Det är viktigt att veta att omega-3-fettsyror även finns i andra födoämnen är fisk och skaldjur. En bra källa är rapsolja som man kan använda vid stekning, rapsolja innehåller hög halt at omega-3. Grönsaker generellt innehåller en viss mängd av dessa fetter men då behöver kroppen omvandla dessa vegetariska omega-3-fettsyror (alfalinolensyra) till den typ som man får direkt via fet fisk. Detta gör att det kan finnas ett behov av att tillföra tillskott av omega-3 från fisk om man inte äter fet fisk minst 2 gånger i veckan.

  • Hur klarar sig vegetarianer och andra människor som kan ha ett begränsat intag av näringsämnen?

    Kroppen verkar vara så finurlig så att de omega-3-fetter som man får i sig via grönsaker omvandlas i hög grad till de ”nödvändiga” omega-3-fettsyrorna som vi bäst behöver. De kallas EPA  (eikosapentaensyra) och DHA (dokosahexaensyra). Undersökningar visar dock att nämnda grupper generellt har en relativt låg halt av omega-3 i blodet och ibland kan behöva ett tillskott.

  • Hur mycket fisk måste jag äta för att få i mig en tillräcklig mängd omega-3?

    Det beror på vilken fisk du äter. Om du äter fet fisk så som lax makrill eller sill så är det fullt tillräckligt med två måltider per vecka förutsatt att du äter normal mängd övrig kost. Väljer du mager fisk så som exempelvis kolja, torsk eller gädda skulle du behöva äta motsvarande två portioner dagligen! Äter man fisk 2-3 gånger per vecka och en av dessa portioner är fet fisk så får man i sig tillräckligt med omega-3.

  • Fisk är nyttigt men passar inte alla – eller?

    Det är korrekt. Vad man framförallt diskuterar idag är att all fisk inte är nyttig. Barn, ungdomar, kvinnor i fertil ålder samt gravida och ammande bör inte äta fet fisk från våra stora sjöar, Vänern och Vättern mer än två till tre gånger om året. Det samma gäller hela Östersjön. Övriga rekommenderas att inte äta den mer än en gång i veckan. Detta är mycket tråkigt då färsk fisk faktiskt innehåller både viktiga vitaminer (A,D- och B12-vitaminer) samt härtill både mineraler och proteiner. Här är rådet att äta vegetabiliska födoämnen innehållande omega-3 och komplettera med omega-3-tillskott om man känner att födan har ett otillräckligt innehåll av omega-3-fettsyror.

  • Hur är det med miljögifter i fiskolja?

    Vi följer de olika regelverk som styr tillverkning av fiskolja och som krävs av Europeiska myndigheter. Det betyder att vi kontinuerligt (ofta i varje tillverkningsomgång) kontrollerar tungmetaller, dioxiner och andra ”miljögifter”. Renheten är mycket hög och är ofta tiofalt renare än den fisk som användes som matfisk. Att fiskoljan är renare är resultatet av en rad olika reningsprocesser.