Pharbio Omega 3 för veganer

Omega-3 för veganer och vegetarianer

Allt fler konsumenter väljer idag att utesluta kött och fisk från sin kost. Under januari trendade ’Veganuary’ på sociala medier i många länder som ett sätt att kickstarta året utan kött och fisk. När man äter vegansk eller vegetarisk kost så blir det extra viktigt att få i sig viktiga vitaminer och mineraler på andra sätt. Omega-3 är livsnödvändiga fettsyror som många av oss får i oss via fet fisk. Men hur ska man göra när man inte äter fisk? Vi går igenom källor till omega-3 för veganer och vegetarianer.

Omega-3 viktigt för kroppen

Omega-3 är viktigt för ett antal funktioner i kroppen. Det är någonting som kroppen behöver men som den inte kan producera själv. Därför måste man få i sig det via kosten.
Omega-3 innehåller bland annat de långkedjade fettsyrorna DHA och EPA. De finns bland annat som komponenter i hjärnan och ögonen, och är dessutom nödvändiga för att hjärtat ska fungera normalt.

DHA är en av komponenterna i ögats näthinna, och bidrar till normal synförmåga. Även i hjärnan har DHA en funktion. Fettsyran är viktig för hjärnans struktur och bidrar till en normal funktion av hjärnan.

DHA och EPA bidrar även till en normal funktion av hjärtat. För små barn är även omega-3 nödvändigt för att de ska växa och utvecklas normalt.

Källor till omega-3 för veganer

I fet fisk finns mängder av omega-3, och det är vanligtvis så vi får i oss omega-3. Men många väljer idag bort fisk från sin kost. Det blir viktigt för dem att hitta vegetabiliska källor till omega-3. Hur får man i sig omega-3 när man är vegan, vegetarian eller inte gillar fisk?

Det finns flera vegetabiliska och växtbaserade omega-3-källor till de som äter vegansk eller vegetariansk kost, eller de som av andra anledningar inte äter fisk. En bra källa är rapsolja som man kan använda till stekning. Några andra livsmedel som innehåller omega-3 är exempelvis valnötter, linfrö, pumpafrön och sojaolja. Dessa livsmedel är rika på kortkedjade fettsyror som kallas ALA (Alfa-Linolensyra). ALA är också en omega-3 fettsyra, men den måste omvandlas i kroppen till EPA och DHA. Tyvärr omvandlas bara en liten del av dessa fettsyror i kroppen.

Omega-3 i alger

Alger lyfts även som en bra vegetabilisk källa till omega-3 för veganer. De marina omega-3 fettsyrorna DHA och EPA som finns i mikroalger är likadana som de som finns i fet fisk. Anledningen till detta är för att mikroalger faktiskt är fiskens källa till omega-3! Kroppen får då direkt i sig fetterna DHA och EPA.

Pharbio Omega-3 Alg – ett vegetabiliskt alternativ till fiskolja

Pharbio Omega-3 Alg är omega-3 för veganer och vegetarianer, och de som inte äter fisk. Kosttillskottet innehåller fettsyrorna DHA och EPA samt en unik vegetabilisk D-vitamin, som alla utvinns från mikroalger. Vidare innehåller den inga ingredienser med animaliskt ursprung. Dessutom är kapseln vegetabilisk och fri från animaliskt gelatin.

 

Här hittar du våra produkter