Öva din koncentration

Vårt moderna liv ställer höga krav på oss i form av många förpliktelser på olika fronter tillsammans med en oändlig ström av saker man behöver göra på kort tid. Om det ibland känns svårt att räcka till i vardagen är det alltså inte så konstigt. Här är några bra tips på hur du kan öka din koncentrationsförmåga.

Prioritera, välj bort och fokusera

Jobb, barn, partner, vänner och familj är förstås viktiga, men allt kan inte ske på bekostnad av dig själv. Det kan vara svårt, men prova att säga nej nästa gång en vän vill träffas och du egentligen inte har lust, energi eller tid. Säg att det inte passar så bra, och planera istället in ett annat tillfälle längre fram när du fått lite andrum. Se sedan till att prioritera det tillfället så du inte väljer bort vännerna och riskerar att tappa dem.

Sov gott och länge

Kroppen behöver sömn för att få vila och återhämtning. Sömnbrist kan gå ut över både koncentrationen och inlärningsförmågan, för det är när du sover som hjärnan lagrar information den nyligen tagit emot i långtidsminnet. Småbarnsföräldrar brukar få lite tid att sova sammanhängande, men för den som kan är det bra att försöka sova omkring 7 – 8 timmar per natt för koncentrationen och prestationen om dagarna.

Mera hjärngympa

Hjärnan fungerar lite som en muskel som kan tränas upp och mår bra av hjärngympa, till exempel korsord, quiz och sudoku. Särskilt bra för hjärnan är det att lära sig nya saker eftersom det skapar nya kopplingar mellan hjärncellerna.

Hjärnan behöver fettsyror

Hela kroppen, från topp till tå, drar nytta av bra kost som ger kroppen alla byggstenar som behövs för att fungera som den ska. Hjärnan är till exempel beroende av att ha tillräckligt med fettsyror som bidrar till normal funktion av hjärnan.

Träning skärper hjärnan

Nyare forskning visar att om vi vill utveckla vår mentala kapacitet, får vi snabbare resultat vid regelbunden fysisk aktivitet. Träning stärker nämligen både minnet och koncentrationen, tillsammans med alla andra positiva hälsofördelar man får från fysisk aktivitet.

LÄS OCKSÅ: 5 tips på träning som är bra för hjärnan

Drick måttligt med alkohol

Även små mängder alkohol minskar hjärnans förmåga att lagra nya minnen. Dessutom finns det en rad andra hälsoskador i samband med ett högt alkoholintag, och din generella fysiska form påverkas negativt. Kort sagt så är du inte den bästa versionen av dig själv dagen efter, men det är väl knappast någon överraskning?

Yoga och meditera

Att lära sig avslappningstekniker och träna sig på att vara mer närvarande i nuet kan för många bidra till mer energi och bättre fokus i vardagen. Alla former av meditation och medvetandeträning förbättrar din koncentrationsförmåga.