Omega-3: Vad är det egentligen?

Omega-3 är ett begrepp som ständigt dyker upp när det pratas om en sund livsstil. Men vad är omega-3, och hur ser du till att få i dig tillräckligt? Omega-3 är fettsyror som har en dokumenterad, gynnsam effekt på vår hälsa, och de finns i marina och vegetabiliska varianter. Vår kropp producerar inte omega-3 själv, så vi behöver få de här välgörande fettsyrorna genom kosten. Men vad bör du i så fall äta?

Naturlig omega 3

Feta fisksorter som makrill, sardiner, lax, öring, ansjovis och sill innehåller rikligt med marina, långkedjiga fettsyror. Den typen av omega-3 som innehåller rena EPA- och DHA-fettsyror, och Livsmedelsverket rekommenderar att man äter fisk och skaldjur 2-3 gånger i veckan*.

Läs också: Omega 3 och brans utveckling

Omega 3-tillskott

”Kroppen är vår hage, och viljestyrkan är vår trädgårdsmästare”, sa William Shakespeare för nästan femhundra år sedan. Inte mycket har ändrat sig sedan dess. Ska vi ta vara på vår kropp, måste vi göra en egeninsats, och den egeninsatsen kräver viljestyrka. Det är inte alltid som middagspusslet går ihop så att det står fisk på bordet två till tre gånger i veckan, och det kan vara bra att spä på med ett omega-3tillskott. En tesked fiskleverolja (5ml) täcker dagsbehovet för både barn och vuxna.
* Fisk och skaldjur – råd, Livsmedelsverket

Läs också: Omega 3 träning och leder